Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ

Gönderen Konu: Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ  (Okunma sayısı 772 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı takofako

  • Muavin
  • **
  • İleti: 38
Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ
« : 24 Mart 2017 / 00:21:55 »
Herkese selam,
Motorun ömrü bir çok şeye bağlıdır. Bunlardan en önemlileri:
-Kullanan kişinin motoru kullanım tarzı. Kişinin motoru iyi ya da kötü kullanışına göre motor ömrü uzayıp kısalabilir.
-Motorun bakımlarının zamanında yaptırılması.
Bunların dışında; motor tasarımı, motorun üretildiği alaşımın türü ve bileşimi gibi bir çok faktör de motor ömründe rol oynar.

Makinelerde enerji aktaran bütün organların aşınma problemlerinden dolayı, aşınmayı minimum düzeye indirmek için yağlamaya ihtiyacı vardır. Motorlar yakıtın yanmasıyla elde edilen kimyasal enerjiyi mekanik enerjiye dönüştüren makinelerdir, ve bu enerji silindir içinde önce pistonlara, pistonlardan krank miline, krank milinden vites kutunuza, vites kutunuzdan da miller vasıtasıyla tekerleklere aktarılır ( aks terimi aslında güç aktarmayan miller için kullanılır, güç aktarımı yapılan parçalara mil denir ama bir çok enteresan isim gibi millere otomativte aks denmesine şaşırmamak gerekir, sanayide bir çok değişik ve komik isim duyabilirsiniz). Araçlar için iki tür beygir gücünden bahsedilir bir motordan aldığınız beygir gücü buna bhp denir (brake horse power) bu motoru direk motor dyno makinelerine bağladığınızda kranktan aldığınız güçtür, bir de tekerleklerden alınan beygir gücü vardır ki bu bhp den farklıdır. Sebebi ise enerjinin bir kısmı motordan tekerleklere ulaşana kadar ki yolculuğunda bir sürtünmeden dolayı ısı olarak kaybedilir. Bu sürtünmeyi azaltmak için ve sürtünmeden doğan yıpranmaları azaltıp motor ömrümüzü ve diğer parçaların ömrünü uzatmak için periyodik bakımları aksatmamak ve doğru bakımları doğru zamanda yaptırmak gerekir. Yağ değişimi de bunlardan biridir.

Viskozite nedir? Viskozite bir sıvının akmaya karşı direncidir. Örneğin bir kavanoz suyu bir kaba boşaltmaya çalışın 1 kavanoz bala göre çok kısa sürecektir. Bu durumda bal suya göre daha viskoz bir sıvıdır yani akmaya karşı direnci daha yüksektir. Bir sıvının viskozitesi ne kadar yüksekse o kadar koyu kıvamlıdır ve akmaya karşı direnci yüksektir.

Şimdi elimize bir yağ kutusu aldık üzerinde 10W-40 yazıyor diyelim. Bu rakamlar neyi ifade ediyor? 10W daki 10 yağın soğukkenki viskozitesini 40 ise motorun çalışma sıcaklığı olan 90-110 derece arasındaki viskozitesini ifade eder. Bu değer ne kadar büyükse viskozite o kadar yüksektir. Burda karışıklık olmasın 10W daki 10, 40 a göre daha küçük o zaman motor soğukken viskozite sıcakkene göre daha mı düşük derseniz hayır buradaki kodlama öyle çalışmıyor. Şuradaki linkten sıcaklıklara ve kodlara göre viskozitelere bakabilirsiniz:
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/


Peki 5W-30 ile 10W-30 arasındaki fark nedir? Bu yağların "-" den sonraki değerleri yani 30 eşit olduğu için burdan anlayacağımız şey motor çalışma sıcaklığına geldiğinde bu yağların viskoziteleri yani akıcılıkları eşit demektir. Ama motoru ilk çalıştırdığınız anda 5W, 10W ya göre daha düşük bir değer olduğu için 5W nun akıcılığı fazladır.

Motor yağlarına deterjandan tutun koruyuculara kadar bir çok katkı maddesi katılır. Motor yağları %70-90 arasında yağ ( sentetik ya da standart) ve %30-10 arasında katkı maddeleri içerir.

Sentetik yağ nedir: Sentetik yağ petrol ürünlerinden elde edilen yağının işlenmesi ve içine çeşitli katkı maddeleri katılarak daha kaliteli hale getirilip değerlerinin iyileştirilmesiyle elde edilir.

Standart yağ: Petrol ürünlerinden elde edilen yağın sadece rafine edilmesiyle üretilen yağdır.

Sentetik yağ ile standart yağ karıştırılabilir. Zaten hazır olarak karıştırılmışları yarı sentetik adı altında piyasada satılmakta. Yani motora sentetik yağ koymuştunuz ama öyle bi yerde tekrar yağ ilave etmeniz gerekti ki etrafta sentetik yağ yok standart ya da yarı sentetik yağ ilave edebilirsiniz bir sorun olmaz. Sadece eklediğiniz yağ miktarına göre yağ değişim zamanınızı tekrar gözden geçirmek isteyebilirsiniz.

Sentetik yağların standart yağlara göre avantajı ise zamanla yağlama değerlerini daha az yitirmeleri ve viskozitelerini daha geç kaybetmeleridir.
buradan sentetik yağ ile standart yağların soğuk çalışma anlarındaki viskozitelerini kontrol edebilirsiniz.
https://youtu.be/tYkg0oDUXs8?t=5m31s

burada videoda -37 derecede motor yağlarının akışlarını görebilirsiniz. ilk akmaya başlayan kullanılmamış sentetik motor yağı, 2. akmaya başlayan ise kullanılmış sentetik motor yağı. Burada standart yağlar 15W olduğu için soğukkenki viskoziteleri daha yüksek yani burada direkt bir standart vs sentetik karşılaştırması yapmıyoruz. Bu videoda yapılan şey kullanılmış sentetik yağ ile kullanılmamış sentetik yağ arasındaki fark, kullanılmış standart yağ ile kullanılmamış standart yağ arasındaki farkı göstermek.

Görüldüğü gibi sentetik yağlar arasında kullanılsa da kullanılmasada -37 derecede dahi çok bir fark yok.
Fakat standart yağlarda kullanılmış ile kullanılmamış yağlar arasında dağlar kadar fark var. Bir tanesi artık yağ değil sakız olmuş.

Peki buradan çıkarmamız gereken sonuç ne. Pek çok motor yağı reklamında motorda aşınmaların en çok ilk çalıştırma anında olduğu söyledir bunun 2 ana sebebi vardır:
1. si motordaki yağın kartere süzülmüş olması yani parçalarda çok yağ olmaması. Parçaların tekrar yağlanması için motorun çalışması ve yağ pompasının çalışması gerekir.
2. si ise yağın soğukkenki viskozitesinin değeridir.

Düşünürsek soğuk bir havada eğer aracımıza standart yağ koymuşsak ve yağı değiştirmeyeli epey uzun süre olmuşsa, motor çalışma sıcaklığına gelene kadar resmen içerisinde yağ değil sakız varmış gibi çalışır ( sakız biraz abartılı oldu ama anlatmak istediğim yağın yağlama işlevini göremeyecek kadar koyu kıvamlı oluşudur). Peki bu duruma düşmemek ve özellikle kışın oluşan bu aşınmaları önleyip motorumuzun ömrünü uzatmak için ne yapabiliriz:
1-) Bazı otomobil üreticileri araçların kullanma klavuzunda kışın veya araç soğuk iklime sahip bir ülkede kullanılacaksa W değeri daha düşük olan yağlar tavsiye ederler. Ama unutulmaması gereken şey yağın değerleriyle kafamıza göre oynanamaktır. Motorlar belirli testlerden geçerler ve üretici bu testler doğrultusunda makinesinin en iyi çalışacağı yağ değerini bize önerir. Aaa aşınmalar artıyormuş ya ben bir düşük  numaralı yağ koyayım motoruma demek faydadan çok zarar da getirebilir. Üretici tavsiyelerinden şaşmamak gerekir. Ama dediğimiz gibi bazı otomotiv üreticileri aynı anda hem 5W-30 hem de 10W-30 u önerebilir. Yazın ( sıcaklıkların genellikle 40 dereceyi geçtiği ve uzun süre üzerinde seyrettiği iklimlerde) 10W daha koyu olduğu için çalışma anında daha iyi koruma sağlar çünkü 5W daha incedir, fakat kışın ise 10W kalındır ve 5W nun akıcılığı daha yüksek olduğu için motoru daha soğuk ortamlarda bile daha iyi yağlayabilir.
2-) Kış gibi mevsimi gibi soğuk işletme koşullarından önce yağ değişimi yapmak. Bu sayede motor yağı taze olacağından motor soğuk olsa dahi videoda gördüğünüz gibi zift gibi bir kıvamda olmaz ( gerçi gene zift gibi bir kıvamda olmaz videodaki gibi -37 dereceyi görmüyorsanız ama kullanılmamış yağa göre daha koyudur kıvamı). Yani yağ değişimini yaza değil de kışa denk getirirsek ve kışı yeni yağ ile geçirirsek motorumuz açısından daha iyi olur.
3-) Full sentetik yağ kullanmak. Full sentetik yağlar kullanılmış olsalar dahi viskozitelerinde çok değişim olmaz. Bu yüzden Full sentetik yağlar motoru koruma adına daha iyi bir tercihtir.

Fakat fiyat/performansa göre hangi yağı seçeceğiniz gene size kalmıştır. Benim kişisel tercihim: acımam full sentetik yağ koyarım 10.000 km de bir hem filtresini hem yağını değiştiririm. Aslında yağ değiştirirken yapılan hatalardan biri de km'ye bakmaktır. Bakılması gereken asıl şey aynı teknelerdeki veya gemilerdeki gibi motorun çalışma saatidir. Çünkü İstanbul gibi bir şehirde siz 10.000km yapacak kadar trafikte zaman geçirmiş ama 1.000km yapmış olabilirsiniz, bu yağınızı değiştirmenin vaktinin geldiğini anlamanızı engeller. E napıcaz kardeşim her marşa bastığımızda kronometre mi tutucaz? Valla abiler orasını ben bilemem herkesin kendine göre bir metodu vardır aracının ne zaman yağ istediğini anladığı. Ben aracı alır almaz bir datalogger koyup çalıştığı an zamanı tutacak bir düzenek takacağım ama :)
 

Çevrimdışı takofako

  • Muavin
  • **
  • İleti: 38
Ynt: Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ
« Yanıtla #1 : 24 Mart 2017 / 01:33:04 »
Bazi seyleri eksik ya da yanlis soylemis olabilirim. Belirtirseniz arastirip dogrusunu, ve daha detaylisini yazarim :)
Saygilar
 

Çevrimdışı ShadowKhan

  • Gelip Geçici
  • *
  • İleti: 2
Ynt: Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ
« Yanıtla #2 : 25 Mayıs 2018 / 08:20:33 »
Be assured that this information is good for those who are interested in this.
 

Çevrimdışı caddeci

  • Kerem Şangüder
  • Kaptan Şoför
  • *****
  • İleti: 1.794
  • Thanked: 1 times
  • By Caddeci
Ynt: Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ
« Yanıtla #3 : 08 Ağustos 2018 / 00:09:00 »
Merhabalar burada araçlarla ilgili çok şey paylaşıyoruz yağla ilgili çok araştırmadan tamamiyle yalnis bilgiler yazmışsınız örneğin

Ama dediğimiz gibi bazı otomotiv üreticileri aynı anda hem 5W-30 hem de 10W-30 u önerebilir. Yazın ( sıcaklıkların genellikle 40 dereceyi geçtiği ve uzun süre üzerinde seyrettiği iklimlerde) 10W daha koyu olduğu için çalışma anında daha iyi koruma sağlar çünkü 5W daha incedir, fakat kışın ise 10W kalındır ve 5W nun akıcılığı daha yüksek olduğu için motoru daha soğuk ortamlarda bile daha iyi yağlayabilir.bu yazıt gibi 10W  veya 5W bu yağın önceliği yada kalınlığını anlatmaz.yazdiginiz çoğu bilgi yalnis özellikle yaf ömrü kalınlık incelik ve bir çok şey bu paylaşımın silinmesini ve daha doğru bilgilerin aktarılması daha doğru olacaktır zaten formda yağla ilgili bir çok bilgi mevcuttur.
@/_________\@ 
  IOıııııııoıııııııOI    
  #<>ııııııııı<>#   By Caddeci       
  \v/=====\v/
 

Çevrimdışı caddeci

  • Kerem Şangüder
  • Kaptan Şoför
  • *****
  • İleti: 1.794
  • Thanked: 1 times
  • By Caddeci
Ynt: Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ
« Yanıtla #4 : 08 Ağustos 2018 / 00:33:00 »
Zaten en büyük hata yukarı da yazmış olduğunuz bazı şeyleri eksik yada yalnis yazmış olabilirim dogrusunu arastirip yazabilirim yazmanız.paylaşımlar doğru olursa yalnis bilgiler ile bilgi kirliliği olmamış olur.
@/_________\@ 
  IOıııııııoıııııııOI    
  #<>ııııııııı<>#   By Caddeci       
  \v/=====\v/
 

Çevrimdışı lev35

  • Levent - İzmir
  • Sürücü
  • ***
  • İleti: 267
Ynt: Yağlar, Sentetik yağ vs Standart yağ
« Yanıtla #5 : 22 Eylül 2018 / 22:35:32 »
teşekkürler kerem